69.jpg
Био здраве

Омега 3 – ползи и вреди върху нашето здраве

Biopedia
21 Ноември 2022
5 мин

Омега 3 мастните киселини са възхвалявани заради многобройните си ползи за здравето, включително намаляване на възпаленията, благоприятно въздействие върху сърцето и поддържане здравето на мозъка.

Съществуват обаче редица противоречия относно тяхната ефикасност и допускания за вреди. Ето защо решихме да съберем на едно място най-новите проучвания и доказателства, за да изясним какво могат и какво не могат да направят Омега 3 мастните киселини за нашето здраве.

Какво представляват Омега 3 мастните киселини?

Омега-3 мастните киселини са от съществено значение за организма. Можете да ги откриете в клетъчните мембрани на човешката система. Те са отговорни за контрола на функционирането на клетъчните рецептори.

Например хормоните, които спомагат за подобряване на кръвосъсирването, възпалението, свиването и отпускане на стените на артериите в сърцето се синтезират в организма с помощта на омега-3 мастни киселини.

Тези полиненаситени мазнини могат да се разделят на три категории:

  • Алфа-линоленови киселини (ALA);
  • Ейкозапентаенови киселини (EPA);
  • Докозахексаенови киселини (DHA).
  • Хранителни продукти като орехи, ленено семе и семена от чиа например съдържат ALA. Човешкото тяло го използва за енергия. От друга страна, само риби като сьомга, скумрия, сардини и др. съдържат EPA и DHA. Те са известни и като "морски омега-3".

Ползи за здравето от приема на омега 3 мастни киселини

1. полза: Омега 3 мастни киселини подобряват здравето на сърцето Според проучване 17,9 милиона души по света умират годишно от сърдечни заболявания. Повишаването на нивата на триглицеридите е основната причина за сърдечните заболявания. Според проучванията консумацията на омега-3 мастни киселини понижава нивата на триглицеридите и намалява възпаленията в организма. Освен това те подобряват функционирането на кръвоносните съдове и засилва притока на кръв.

2. полза: Омега 3 мастни киселини ограничават депресията и тревожността Около една четвърт от населението на света страда от психични разстройства като тревожност. Хората със симптоми на депресия могат да проявят симптоми като загуба на интерес към ежедневните дейности, прекалено много сън, чувство на безнадеждност и др. 4Според проучване сред трите основни категории омега-3 , EPA е най-ефективна за ограничаване на психичните разстройства

3. полза: Омега 3 мастни киселини подобряват здравето на мозъка на бебето и майката по време на бременност Омега-3 спомагат за подобряване на здравето на мозъка на бременните жени и бебетата. Това е така, защото в мозъка и ретината има висока концентрация на DHA.

Освен това, според едно проучване, бебетата, на които е давана DHA, имат по-добро зрение от останалите. Освен това има и няколко други ползи за детето, като например: Намален риск от аутизъм, ADHD и церебрална парализа; Добре развити социални и комуникационни умения; По-слаби поведенчески проблеми; По-високи нива на IQ.

4. полза: Омега 3 мастни киселини подобряват здравето на мозъка на възрастните хора При възрастните хора се наблюдава влошаване на психичното здраве. Това се дължи на намаленото функциониране на мозъка, което се появява с напредването на възрастта.

Според проучване консумацията на омега-3 в началото на болестта на Алцхаймер може да помогне за предотвратяване на нейните симптоми. Това е така, защото омега-3 са невропротективни и подобряват когнитивните способности на човека. Ето защо приемът му се препоръчва за поддържане на добро психично здраве и регулиране на емоциите.

5 полза: Омега 3 мастни киселини подобряват състоянието на костите и ставите Поради стареене и други фактори костната плътност намалява след 40-те години. По този начин приемът на богати на омега-3 храни може да задоволи нуждата на костите от калций. По този начин се намалява рискът от остеопороза и артрит. Според едно проучване хората, които включват омега-3 в диетата си, изпитват по-малко болки в ставите и подобряват състоянието на костите.

6 полза: Омега 3 мастни киселини играят важна роля за одобряване на съня Заедно с пълноценното хранене, правилният сън е от съществено значение за постигане на здравословен начин на живот. Проучване за недостига на сън доказва, че неправилният сън е основната причина за диабет, депресия и затлъстяване. Освен това намаленото съдържание на омега-3 мастни киселини води до сънна апнея и обструктивна сънна апнея при възрастни.

Намаляването на нивата на DHA намалява нивата на мелатонин. Това е хормон, който регулира режима на сън при хората. Няколко проучвания показват, че омега-3 подобрява качеството и продължителността на съня. Затова децата и възрастните трябва да приемат добавки с омега-3.

Какви страничните ефекти и вреди мога да се наблюдават при прием на омега 3? Хранителните добавки с омега-3 се произвеждат от естествени продукти, а именно рибено масло. Поради това като цяло те са безопасни за консумация.

При някои хора обаче могат да се наблюдават вреди или странични ефекти. Някои от най-често срещаните странични ефекти са лош дъх и неприятна миризма на пот. По-обезпокоителните вреди и странични ефекти могат да включват киселини, диария и главоболие. Въпреки че страничните ефекти са нежелани, те много рядко са сериозни.

Най-сериозното опасение е, че прекомерните нива на омега-3 в кръвта могат да доведат до по-висок риск от рак на простатата. Въпреки това малкото проучвания по темата показват, че нивата на омега-3 мастни киселини трябва да са много високи, за да се появи този риск.

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!