Main.jpg
Био здраве

Безглутеново брашно – всичко, което искате да знаете

Biopedia
8 July 2022
10min

Да се приготвя храна с безглутеново брашно може би звучи като истинско предизвикателство за много от нас. Въпреки това замяната на традиционните в кулинарията брашна с такива без глутен е важен избор, който много от нас ще направят. 

Причините за тази кулинарна промяна могат да са много – от глутенова непоносимост до специален хранителен режим за топене на мазнини, или просто от желание за по-здравословни хранителни навици. Няма никакво значение какво ще ни подтикне да предпочетем безглутеново брашно пред класическото бяло. Едно е сигурно – колкото и плашеща да изглежда работата с брашно без глутен на пръв поглед, щом веднъж се научим как да готвим и печем с него няма и да си помислим за връщане назад.

Едно от нещата, които най-много стряскат новаците, когато за първи път престъпят в света на безглутеновите брашна е колко огромно разнообразие на такива има. Точно така, безглутеново брашно е всъщност събирателен термин за десетки различни типове брашна, които може да закупите от магазина или да направите вкъщи. 


 

Безглутеново брашно – как се работи с него?

За разлика от обикновеното бяло брашно, което буквално може да се използва за всякакви кулинарни цели, нещата стоят по-различно, когато говорим за безглутеново брашно. Макар че някои от брашната без глутен могат да се използват самостоятелно, обикновено ще получим най-добри резултати като смесим няколко различни вида. 

Няма универсална формула за смесване на брашна без глутен. В зависимост от целите ще са ви нужни различни брашна в различни пропорции, за да постигнете желания резултат. Повярвайте ни, усилието си струва, защото смесването на различни видове брашна без глутен е не просто един забавен вид наука, а прозорче към съвсем нов и вълнуващ гастрономичен свят. Кой не би искал да надникне през него, нали? 

Основният проблем на безглутеновите брашна е, че нямат… е, глутен, именно. А глутенът е спойката, която прави тестото еластично и с подходяща за месене и точене, а и за различни десерти или соленки текстура. Ето защо нишестето играе много важна роля при смесването на различни видове брашна без глутен. То е компонентът, който замества глутена и изпълнява неговата роля. 


 

Безглутеново брашно – различи категории

Не, не съществуват различни категории за безглутеново брашно на пазара, няма да откриете опаковки с такова обозначение. По-скоро, когато говорим за категории имаме предвид трите различни категории, в които попадат миксовете от безглутенови брашна. Те са както следва: леко, средно, тежко. Трите категории се отнасят до плътността на всеки брашно микс, но и до хранителната му стойност, също и колко лесно е всяко брашно за използване самостоятелно и в бленд.

Леки безглутенови брашна – тук влизат всички видове нишесте, които са и основен компонент в брашнените смески

Средни безглутенови брашна – тук попадат брашната, които са с по-висока хранителна стойност от нишестетата и въпреки че са доста леки, когато се използват в рецепти, те са много по-стабилни и лесни за самостоятелно използване и с брашнени смески.

Тежки безглутенови брашна – тук причисляваме всички брашна, които са с висока хранителна стойност и много плътни. Тях рядко можем да използваме самостоятелно и често се „олекотяват“ с други типове брашна.


 

Безглутеново брашно – леки брашна

  • Нишесте от арарут – този тип нишесте е много лесно за усвояване от хранителната система. Нишестето от арарут е комбинация от ядливите корени на няколко различни растения, основно с произход Индия. Често се използва за сгъстяване на сосове, а и е известно като по-здравословната алтернатива на царевичното нишесте.
  • Царевично нишесте – този тип нишесте е чудесен избор за създаване на еластичност на тестото, когато се работи с безглутенови брашна. Често се използва и за сгъстяване. 
  • Картофено нишесте – може би най-популярното на нашия пазар. Картофеното нишесте се препоръчва при приготване на по-влажно тесто и често присъства в рецептите за домашни сладкиши и солени печива. 
  • Нишесте/брашно от тапиока – нишестето от тапиока се добива от корен на растение. Често се използва с цел сгъстяване, но често и в комбинация с други брашна. Нишестето от тапиока може спокойно да се смества с тежки безглутенови брашна, защото ги „олекотява“ до подходяща за печива текстура.
1 (1).jpg

Безглутеново брашно – средни брашна

  • Брашно от фава боб – доста често брашното от фава боб може да бъде открито в продажба като смес с брашно от нахут. Това брашно създава много пухкава текстура и добре надигащи се печива, но има специфичен вкус, който може и да не ви допадне.
  • Брашно от нахут – едно от най-често предпочитаните и използвани брашна без глутен. Освен това е много универсално брашно и като резултати наподобява бялото. Единствено е важно да се подчертае, че има разпознаваме бобов вкус. Може да се използва самостоятелно, или в смес с нишесте. И в двата случая печивата ще се надигат. 
  • Брашно от просо – брашното е просо е сухо и има вкус на ядки. Въпреки това, то е с доста високо съдържание на нишесте, което го прави леко и доста подобно на пълнозърнестото брашно. Има високо съдържание на протеини.
  • Брашно от овесени ядки – прави се от стрити овесени ядки. Богато е на витамини и фибри. Печивата с него се надигат много добре и може да бъде използвано самостоятелно или в смес с други типове брашна.
  • Брашно от киноа – има разпознаваем вкус на киноа. Може да се използва самостоятелно или в комбинация с други брашна. Доста хранително е, наситено с минерали и витамини, има чудесна текстура.
  • Брашно от бял ориз – богато и хранително брашно с доста зърнеста текстура. Доста широко разпространено безглутеново брашно.
2 (1).jpg


 

Безглутеново брашно – тежки брашна

  • Бадемово брашно – Бадемовото брашно е чудесна алтернатива за хората, които са на кетонен режим на хранене. Богато е на протеини, и придава маслен вкус на печивата. С помощта на бадемово брашно може да получите сочни печива. Препоръчва се да се смесва с други брашна или нишесте. 
  • Брашно от амарант – получава се от семената на растението амарант. Плътно и богато на хранителни вещества. Може да се използва самостоятелно или в комбинация с други средни брашна.
  • Брашно от кафяв ориз – това е безглутеновото брашно, което е най-близко пълнозърнестото брашно. Много плътно и хранително брашно. Може да се използва в смес с нишесте или с други средни брашна.
  • Кокосово брашно – още едно брашно, което е подходящо за хора на кето режим. Това е много високо абсорбиращо брашно, ето защо се използва в малки количества и в комбинация с други брашна.
  • Царевично брашно – много плътно брашно, което придава чудесна текстура на всяко печиво. 
3 (1).jpg


 


Още интересна информация:

Био козметика – защо да се доверим и да я изберем?

Яйчената диета топи килограмите най-бързо

лале
Споделяне

Коментари

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!