Био продукти

Пъдпъдъчи яйца – какво казват експертите

Biopedia
9 Януари 2023
5 мин

Пъдпъдъчи яйца – те много бързо набират популярност в кулинарията като малка и симпатична алтернатива на кокошите яйца. Пъдпъдъчите яйца имат забележителен вкус, много сходен на този на кокоши яйца, но са малки - обикновено само една трета от размера на стандартно кокоше яйце. Имат кремави черупки с кафяви петна и наситено жълти жълтъци.

Имайки предвид мъничкия им размер, тези симпатични пъдпъдъчи яйца всъщност са пълни с хранителни вещества. Въпреки това има някои предпазни мерки, които трябва да вземете, когато работите с тях, особено ако сте бременна или имате алергия към яйца.

Тази статия разглежда всичко, което трябва да знаете за мъничките пъдпъдъчи яйца. Ако искате да ги включите в ежедневието си, или да експериментирате с няколко рецепти с пъдпъдъчи яйца, уверете се, че сте прочели информацията по-долу.

Пъдпъдъчи яйца – хранителна стойност

Пъдпъдъчите яйца са малки, така че три до четири от тях се равняват приблизително на порцията от едно кокоше яйце. Едно пъдпъдъче яйце (около 9 грама) съдържа:


Тъй като са толкова малки, тези яйца са изненадващо богати на хранителни вещества. Едно пъдпъдъче яйце осигурява значителна част от ежедневните ви нужди от витамин B12, селен, рибофлавин и холин, заедно с малко желязо. И всичко това в порция, която съдържа само 14 калории.

Селенът и рибофлавинът са важни хранителни вещества, които помагат на тялото ви да разгражда храната, която консумирате и да я трансформира в енергия. Селенът също така помага за осигуряване на здравословна функция на щитовидната жлеза.

Междувременно витамин B12 и желязото насърчават здравословната функция на нервната система и помагат за поддържане на оптимални нива на енергия чрез ролята си в образуването на червени кръвни клетки.

Освен това холинът е жизненоважен за подпомагане на производството на ацетилхолин в тялото ви. Той е невротрансмитер, който изпраща съобщения от нервната ви система до мускулите.

Пъдпъдъчи яйца – ползи

Малките пъдпъдъчи яйца са богати на хранителни вещества и пълни с укрепващи здравето антиоксиданти, които могат да помогнат за предотвратяване на клетъчните увреждания и лечение на симптоми на алергия.

Едно 7-дневно проучване при 77 души с алергичен ринит установява, че симптоми като кихане, запушване на носа и хрема се подобряват в рамките на 1 час след приема на антиоксидант от пъдпъдъчи яйца и добавка с цинк. Въпреки това не е ясно дали само яйчните съединения са отговорни за добрите резултати.


Освен това, изследване с мишка установява, че жълтъкът от пъдпъдъчи яйца облекчава симптомите на еозинофилен езофагит - тежко възпалително състояние, причинено от хранителни алергии.

Пъдпъдъчи яйца – предпазни мерки

Повечето пъдпъдъчи яйца на пазара са непастьоризирани, което означава, че не са били нагрявани, за да се унищожат, които могат да останат върху черупката.

Поради това бременните жени и хората с компрометирана имунна система трябва да избягват пъдпъдъчи яйца или да се уверят, че са напълно сготвени без течен жълтък, преди да ги похапват.


Ако сте алергични към кокоши яйца, има вероятност да сте алергични и към пъдпъдъчи яйца. Трябва да бъдете изключително внимателни, ако искате да тествате поносимостта си към пъдпъдъчи яйца.

Възможно е да сте алергични към пъдпъдъчи яйца, дори ако нямате алергия към кокоши яйца. Ако имате някакви притеснения, трябва да ги обсъдите с вашия личен лекар, преди да решите да консумирате тези мънички яйца, за да проверите сами.

Пъдпъдъчи яйца в сравнение с кокоши яйца

Пъдпъдъчите яйца са много по-малки от кокошите - с около една трета от техния размер. За техния размер, обаче, пъдпъдъчите яйца имат големи жълтъци. Тъй като много от хранителните вещества в яйцата се намират в жълтъка, някои хора твърдят, че пъдпъдъчите яйца са по-богати на хранителни вещества от кокошите, което означава, че съдържат повече хранителни вещества в сравнение с размера им.

Пъдпъдъчите яйца съдържат повече мазнини и протеини по тегло, удвояват желязото и рибофлавина и около една трета повече витамин В12 от кокошите яйца. От друга страна, кокошите яйца съдържат повече холин.


Пъдпъдъчите яйца също са по-трудни за намиране и по-скъпи. Поради техния размер ще имате нужда от повече от тях, отколкото от кокошите яйца, ако искате да ги използвате като източник на протеин. По този начин разходите ви за хранене се увеличават.

Пъдпъдъчите яйца са здравословни, но не превъзхождат кокошите яйца като набор от хранителни вещества. От вас зависи дали ще ги добавите към диетата си.

Пъдпъдъчи яйца – начини на употреба

Пъдпъдъчите яйца могат да бъдат приготвени по много от същите начини, както кокошите яйца, въпреки че времето за готвене е значително по-кратко поради по-малкия им размер.

В Япония пъдпъдъчите яйца се считат за деликатес и се използват често сурови в суши. Други азиатски страни като Южна Корея и Индонезия редовно използват пъдпъдъчи яйца като лека закуска или гарнитура към други ястия.


В южноамериканските страни яйцата се използват като топинг за храни като хот-дог и хамбургери. Един лесен начин да опитате тези яйца е да ги консумирате сварени. Те могат да се консумират като лека закуска, да се добавят към салати или други ястия. Освен това можете да използвате тези яйца за приготвяне на десерти.

Пъдпъдъчите яйца са неочаквана алтернатива на кокошите яйца. Те са малки, но пълни с витамини, минерали и антиоксиданти. Те обаче са по-скъпи от кокошите яйца.

Освен това, повечето от тези яйца са непастьоризирани, така че бременните жени и хората с компрометирана имунна система трябва да ги ядат само ако са напълно сварени.

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!