Био здраве

Храни, богати на йод – как да се грижим за здравето си чрез правилно хранене

Biopedia
29 Ноември 2022
5 мин

Йодът е изключително важен минерал за правилното функциониране на редица системи, който е нужен на тялото ни и можем да си го набавим чрез храните, които избираме да консумираме ежедневно. Йодът е много важен за функционирането на ендокринната система и по-специално за щитовидната жлеза и производството на тироиден хормон.

Препоръчителната дневна доза йод, с която трябва да се снабдяваме е около 150 микрограма за възрастен човек. За дами, които са бременни или кърмят, препоръчителното количество йод е дори по-високо. Факт е, че една трета от населението на планетата е застрашено от дефицит на йод. Рискът е най-висок за тези, които живеят в райони с по-ниско съдържание на йод в почвата, включително много държави в Европа.

Дефицитът на йод може да доведе до увеличаване на щитовидната жлеза, а също и до хипотиреодизъм, който от своя страна води до умора, риск от наддаване на тегло, сърцебиене, слабост в мускулите и редица други симптоми и състояния.

За да се предпазите от риска от дефицит и са осигурите доброто си здраве, в днешната статия ви представяме няколко храни, богати на йод, които е препоръчително да включите в режима си на хранене.

Храни, богати на йод – водорасли

Водораслите, освен че са от онези храни, богати на йод, са също и страхотен източник на антиоксиданти, витамини и минерали. Освен това съдържат много малко калории. Водораслите са един от най-добрите природни източници на йод.

За съжаление те не са толкова широко разпространени в нашата кухня, но все повече българи се запознават с вкусовите им качества и ползите от тях чрез консумацията на суши, тъй като много видове суши, предлагани у нас, се приготвят именно с изсушени водорасли.

Съдържанието на йод във водораслите може силно да варира според вида им и къде са виреели или са отглеждани. Трите най-популярни вида водорасли, които са подходящи за консумация и съдържат добро количество йод са комбу келп, уакаме и нори. Вероятно нори е най-познат в България, тъй като именно това са водораслите, с които се приготвя суши. Това са вид червени водорасли.

Храни, богати на йод – риба треска

Други храни, богати на йод са морските продукти и рибата, в частност риба треска. Риба треска е любима на много хора заради чистите си бели филета, деликатния вкус и текстура.

Освен че риба треска е сред вкусните храни, богати на йод, тя е и предпочитана от много хора заради ниската си калоричност, ниското съдържание на мазнини, широк спектър от минерали и хранителни вещества, включително йод. Според проучвания в областта, всички риби, чието месо е с ниско съдържание на мазнини, обикновено е с високо съдържание на йод.

Съдържанието на йод в месото на риба треска може да варира според това дали рибата е дива, или отглеждана в рибарник, както и регионът, където е уловена дивата треска.

Храни, богати на йод – млечни продукти

Млечните продукти са сред най-разпространените храни, богати на йод. Съдържанието на йод в млякото и млечни продукти варира значително според количеството йод в храната, с която е хранен добитъкът и употребата на наситени с йод дезинфектанти при доенето.

Според проучване на пазара на кравето мляко, установено е, че в прясното мляко, предлагано от повечето компании на пазара има достатъчно количество йод, което означава, че много често дори една чаша прясно мляко на ден може да ни снабди с препоръчителната дневна доза йод.

Киселото мляко също е много добър източник на йод в ежедневното ни хранене. Една чаша кисело мляко е достатъчна да задоволи половината от нуждата ни от йод на ден. Съдържанието на йод в сиренето и кашкавала зависи от видовете, които консумирате. Но независимо какъв вид ще изберете, почти сигурно е, че ще се снабдите с добра доза йод.

Един от най-богатите източници на йод е котидж сиренето. Това е чудесна новина за хората, които искат да се отърват от няколко излишни килограми, защото котидж сиренето е с ниска калоричност и е много подходящо за диета.

Храни, богати на йод – йодирана сол

Както можете да се досетите по името на продукта, йодираната сол е с богато съдържание на йод, затова и се препоръчва именно тя да присъства на трапезата ни. Йодирането на солта е практика от десетилетия и, както се казва, е помогнало значително в превенцията от заболявания на щитовидната жлеза.

Почти половината от препоръчителната дневна доза йод се съдържа в едва ¼ йодирана сол. Въпреки това е важно да се спомене, че прекомерната употреба на сол не е полезна, така че не прекалявайте с нея.

Храни, богати на йод – скариди

Скаридите са вкусни и любим морски деликатес на много хора, а освен това са и чудесен източник на йод. Богати са на протеини, в същото време имат много малко калории, съдържат и чудесно количество витамин В12, селен и фосфор.

Всички тези неща правят скаридите не само вкусно допълнение към ежеседмичното ни меню, но и наистина здравословен продукт. Количеството йод в скаридите варива според това колко йод има във водата, в която са живели, защото те абсорбират йода от солената вода.

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!