Био здраве

Кетогенна диета – какви са предимствата на този начин на хранене

Biopedia
29 Ноември 2022
5 мин

Кетогенна диета или просто кето е хранителен режим, който се фокусира върху храни, които осигуряват много здравословни мазнини, адекватни количества протеини и много малко въглехидрати. Целта е да получите повече калории от мазнини, отколкото от въглехидрати.

Все повече набиращата популярност кетогенна диета работи чрез изчерпване на запасите от захар и въглехидрати в тялото. Ако не приемате нови количества въглехидрати и тялото е изчерпало тези в запас, то скоро ще започне да разгражда мазнините като новите му източници на енергия.

Това води до производството на молекули наречени кетони, които тялото използва за гориво. Когато тялото изгаря мазнините, това може да доведе и до загуба на тегло и други ползотворни въздействия върху организма.

Има няколко вида кето диета, включително стандартната кетогенна диета и цикличната кетогенна диета. В тази статия ще обсъдим ползите от кето, както и възможните рискове, които този начин на хранене крие.

Кетогенна диета за загуба на тегло

Придържането към кетогенна диета може да насърчи на загубата на тегло по няколко начина, включително засилване на метаболизма и намаляване на апетита. Кетогенните режими на хранене се състоят от храни, които засищат човека и могат да намалят хормоните, стимулиращи глада, като включват храни, които са богати на протеини и полезни мазнини.



Поради тези причини спазването на кето диета може да намали апетита и да доведе до осезаема загуба на тегло. Мащабни проучвания неотдавна установиха, че в рамките на една година хората, които спазват кето диета успяват да свалят значително повече килограми от тези, които спазван нискомазнинна диета.

Кетогенна диета в борбата с акнето

Има няколко различни причини за появата на акне, при много хора то може да има връзка с начина на хранене и нивата на кръвна захар в организма.



Храненето в режим с високо съдържание на преработени и рафинирани въглехидрати може да промени баланса на чревните бактерии и да доведе до значително покачване и спадане на кръвната захар, като и двете могат да повлияят неблагоприятно на здравето на кожата и да доведат до акне, или до бавното и дори невъзможно лекуване на такова, ако вече страдате от него.

Според проучване от 2012 г., чрез намаляване на приема на въглехидрати, кетогенната диета намалява симптомите на акне при редица хора, взели участие в проучването.

Кетогенна диета за редуциране на риска от някои онкологични заболявания

Изследователите са проследили ефектите от кетогенната диета за предотвратяване или дори лечение на някои видове рак. Едно проучване установява, че кетогенната диета може да бъде безопасно и подходящо допълнително лечение, което да се използва заедно с химиотерапията и лъчетерапията при хора с определени видове рак.


Това е така, защото този вид хранене причинява повече оксидативен стрес в раковите клетки, отколкото в нормалните клетки, карайки ги да умират.


По-скорошно проучване от 2018 г. предполага, че тъй като кетогенната диета намалява нивата на кръвната захар, тя може също да намали риска от инсулинови усложнения. Инсулинът е хормон, който контролира кръвната захар, който може да има връзка с някои видове рак.

Въпреки че някои изследвания показва, че кетогенната диета може да предложи известна полза при лечението на рак, проучванията в тази област са ограничени. Изследователите трябва да проведат повече проучвания, за да разберат напълно потенциалните ползи от кетогенната диета за превенция и лечение на рак.

Кетогенна диета за здравето на сърцето

Когато човек следва кето диета, важно е да избира здравословни храни. Някои доказателства показват, че консумацията на здравословни мазнини, като авокадо, вместо по-малко здравословни мазнини, като пръжки, може да помогне за подобряване на здравето на сърцето чрез намаляване на холестерола.


Преглед на редица проучвания на животни и хора на кето диета показва, че някои хора са имали значителен спад в нивата на общия холестерол, липопротеините с ниска плътност (LDL) или лошия холестерол и триглицеридите, както и повишаване на нивата на холестерол с висока плътност липопротеин (HDL), или "добър" холестерол.


Високите нива на холестерол могат да увеличат риска от сърдечно-съдови заболявания. Понижаващият ефект на кето диетата върху холестерола може следователно да намали риска от сърдечни усложнения.

Кетогенна диета за по-добра функция на ума

Някои проучвания предполагат, че кетоните, които се генерират по време на кето диетата, осигуряват невропротективни ползи, което означава, че могат да укрепят и предпазят мозъка и нервните клетки.


Поради тази причина кето диетата може да помогне за превенция или значителен контрол над състояния като болестта на Алцхаймер.

Кетогенна диета при синдром на поликистозните яйчници

Синдромът на поликистозните яйчници (PCOS) е хормонално разстройство, което може да доведе до излишък на мъжки хормони, овулаторна дисфункция и поликистозни яйчници.

Диетата с високо съдържание на въглехидрати може да причини неблагоприятни ефекти при хора, страдащи от този синдром, като кожни проблеми и наддаване на тегло.


Няма много клинични проучвания за кетогенната диета и синдромът на поликистозните яйчници. Едно пилотно проучване от 2005 г. изследва пет жени в продължение на 24 седмици.


Изследователите открили, че кетогенната диета подобрява няколко маркера на синдрома на поликистозните яйчници, включително:

  • Отслабване
  • хормонален баланс
  • съотношения на лутеинизиращ хормон (LH) и фоликулостимулиращ хормон (FSH)
  • нива на инсулин на гладно

Друг преглед на проучвания от 2019 г. установява, че кето диетата има благоприятен ефект върху хора с хормонални нарушения, включително синдром на поликистозните яйчници и диабет тип 2.

Въпреки че проучванията в тази насока са оскъдни, много жени, страдащи от синдрома, говорят за благоприятното въздействие на този начин на хранене върху цялостното им здраве.

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!