Био здраве

Разлика между веган и вегетарианец – какво различава двата начина на хранене

Biopedia
8 Януари 2023
5 мин

Веганите и вегетарианците са хора, които избират да не консумират месо. Веганството обаче е по-строг хранителен режим и също така забранява млечни продукти, яйца, мед и всякакви други продукти, които са с животински произход, включително и употребата на кожа и коприна за дрехи, обувки и аксесоари.

Както веганството, така и вегетарианството стават все по-популярни.

Някои хора обаче може да намерят разликите между тези два начина на хранене малко объркващи, особено след като има няколко варианта на вегетарианството.

В тази статия изследваме приликите и разликите между веганството и вегетарианството. Ние също ще обсъдим ползите за здравето от двата режима на хранене, коя диета е по-здравословна, коя е по-подходяща за отслабване, както и рисковете и съображенията, които да имате предвид, ако решите да станете веган или вегетарианец.

Какво представлява вегетарианството?

Според Обществото на вегетарианците, вегетарианците са хора, които не ядат продуктите или страничните продукти от клането на животни.

Вегетарианците не консумират:

  • месо, като говеждо, свинско и дивеч
  • птиче месо, като пиле, пуйка и патица
  • риба и морски дарове
  • насекоми
  • сирище, желатин и други видове животински протеини
  • бульон или мазнини, получени от клане на животни


Много вегетарианци обаче консумират странични продукти, които не включват клане на животни. Те включват: яйца млечни продукти, като прясно мляко, сирене, кашкавал, извара и кисело мляко пчелен мед

Вегетарианците обикновено консумират набор от плодове, зеленчуци, ядки, семена, зърнени храни и варива, както и „заместители на месо“ и са богати на протеини.

Вегетарианството обикновено е по-малко строго от веганството, така че има няколко добре познати варианта на вегетарианската диета.

Те включват:

  • Лакто-ово-вегетарианец - Хората, които спазват този режим на хранене избягват всички видове месо и риба, но консумират млечни продукти и яйца.
  • Лакто-вегетарианец - Хората на този режим на хранене не ядат месо, риба или яйца, но консумират млечни продукти.
  • Ово-вегетарианец - Хората, които следват тази диета, не ядат месо, риба или млечни продукти, но консумират яйца.
  • Пескатарианци - Тези, които спазват този режим на хранене, избягват всички меса, с изключение на риба и други видове морски -дарове. Това обаче не отговаря на традиционната дефиниция за вегетарианство и много хора наричат пескатарианската диета полувегетарианска или флекситарианска.

Какво представлява веганството?

Веганството е по-строга форма на вегетарианството. Веганите избягват да консумират или използват животински продукти или странични продукти.


Веганското общество определя веганството като „начин на живот, който се стреми да изключи, доколкото е възможно и осъществимо, всички форми на експлоатация и жестокост към животни за храна, облекло или друга цел“.

Веганите стриктно избягват консумацията на храни или напитки, които съдържат:

  • Месо
  • риба и морски дарове
  • яйца
  • млечни продукти
  • пчелен мед
  • насекоми
  • сирище, желатин и други видове животински протеини
  • бульон или мазнини, които са с животински произход

Стриктните вегани също разширяват тези принципи извън начина си на хранене и се стремят, когато е възможно, да избягват всеки продукт, който пряко или косвено включва употребата на животни от човека.

Тези продукти могат да включват:

  • кожени изделия
  • вълна
  • коприна
  • пчелен восък
  • сапуни, свещи и други продукти, които съдържат животински мазнини
  • латексови продукти, които съдържат казеин, който се извлича от млечните протеини
  • козметика или други продукти, които производителите тестват върху животни

Какви са ползите за здравето от вегетарианството и веганството?

Научните изследвания показват, че вегетарианските и веганските режими на хранене могат да предложат няколко ползи за здравето.


Проучване от 2017 г. изследва ефективността на растителна диета при 49 възрастни с наднормено тегло или затлъстяване, които също така са имали поне едно от следните състояния:

  • диабет тип 2
  • исхемична болест на сърцето
  • високо кръвно налягане
  • високи нива на холестерол

Изследователите на случаен принцип разпределят участниците или към нормална диета и грижи, или към нискомаслена, растителна диетична програма, включваща нискомаслени зърнени храни и която не включваше броене на калории или задължителни редовни упражнения.

При 6-месечно и 12-месечно проследяване, участниците в групата на вегетарианска/веганска диета са отбелязали значително намаляване на индекса на телесна маса (ИТМ) и нивата на холестерола в сравнение с тези в групата на нормален режим на хранене.

Систематичен преглед от 2017 г. открива доказателства, които предполагат, че диетите на растителна основа могат да помогнат за по-ниски нива на общия холестерол, холестерола на липопротеините с ниска плътност (LDL) и холестерола на липопротеините с висока плътност (HDL).

Изследователите не са анализирали как промените в холестерола са повлияли на резултатите от сърдечни заболявания.

Друго проучване от 2016 г. установява, че вегетарианците, живеещи в Южна Азия и Америка, са под по-нисък риск от развитие на затлъстяване, отколкото невегетарианците.

Преглед от 2019 г. цитира доказателства, сочещи, че диетите на растителна основа могат да предложат редица ползи за сърдечно-съдовата система на спортистите.

Тези предимства включват:

  • по-ниски нива на холестерол
  • подобряване на кръвното налягане и притока на кръв
  • по-добър контрол на кръвната захар
  • по-нисък риск и превенция на атеросклероза
  • намален оксидативен стрес и възпаление

Веганство или вегетарианство – кое е по-здравословно?

И двата начина на хранене предлагат сходни ползи за здравето и като цяло насърчават хората да консумират повече пълноценни храни, богати на антиоксиданти и хранителни вещества.

Трудно е да се каже коя диета е по-здравословна, защото и двата начина на хранене имат предимства и недостатъци. Например, за разлика от веганите, лакто-вегетарианците получават калций, фосфор и витамин D от млечните продукти.


Въпреки това, избягването на млечни продукти и яйца може да помогне на веганите да запазят нивата на холестерола си ниски. Веганите също са изложени на риск от основен дефицит на омега-3 мастни киселини, по-специално на EPA и DHA, дори ако консумират растителни източници на тези хранителни вещества.

DHA е необходима за мозъчната функция и паметта, превенция на затруднения с паметта и др. Вегетарианците и пескарианците могат да си набавят EPA и DHA по-лесно от яйца и морски дарове.

Лекарите определят здравословния вегански начин на живот като:

  • консумиране на пълноценна растителна диета
  • ежедневни упражнения
  • пиене на повече от осем чаши вода на ден
  • редовно излагане на слънчева светлина

Спазването на растителна диета обаче не гарантира добро здраве. Въпреки по-строгия и стриктен хранителен режим, все пак е възможно вегетарианците и веганите да водят нездравословен начин на живот или да се хранят с преработена храна.

Кой режим е по-подходящ за отслабване?

Проучване от 2006 г., включващо 21 966 участници, и преглед от 2014 г. на три проучвания в Северна Америка показват, че веганите обикновено имат по-нисък ИТМ от вегетарианците и хората, консумиращи месо.

Възможно обяснение за тази тенденция е, че веганите не консумират яйца или млечни продукти.

Проучването от 2006 г. също установява, че веганите наддават по-малко тегло от вегетарианците и консумиращите месо в период от 5 години.


Въпреки това хората, които са променили диетата си, за да намалят приема на животински продукти, са наддали най-малко по време на проучването.

Изхождайки от данните от тези изследвания и проучвания, можем да заключим, че веганския начин на хранене е по-подходящ за хората, които искат да се отърват от излишните килограми.

some text blq blq link

Въпреки ефикасността на вегънската диета за свалянето на тегло и поддържането на здравословно такова, с добре контролирана вегетарианска диета без преработени храни, захар и брашно също можете да достигнете до чудесни резултати.

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

biopedia

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!